Systematisierung rechtlicher Schutzmechanismen
Description
»Corporate Reputation as a Legal Parameter«
Against the background of numerous scandals of large German stock corporations, the author examines the legal significance of corporate reputation. By means of social and economic findings, she examines the extent to which German law obliges managing directors of financial institutions and stock corporations to protect the good reputation of the company they manage. In addition, she examines appropriate organizational precautions with a hands-on approach.
Overview
Einführung
1. Unternehmensreputation als Untersuchungsgegenstand
Definition – Empirische Erkenntnisse – Reputation und ihre Bedeutung für Unternehmen – Verhältnis zu benachbarten Rechtsthemen
2. Interdisziplinäre Reputationsforschung
Reputation in der Ökonomie – Reputation in der Soziologie
3. Allgemeiner Reputationsschutz
Recht und Reputationsmechanismen – Reputation in der Gesetzgebung – Reputation in der Rechtsprechung
4. Unternehmensspezifischer Reputationsschutz
Präventiver Reputationsschutz durch allgemeine Geschäftsleiterpflichten – Präventiver Reputationsschutz durch besondere Geschäftsleiterpflichten – Reputationsschutz durch reaktive Gesetzesmechanismen
5. Eigener Ansatz
Schlussbetrachtung
Literatur- und Stichwortverzeichnis