Literaturwissenschaftliches Jahrbuch

60. Band (2019)

2019. 3 Tab., 15 Abb. (darunter 13 farbige); 432 S.
Available as
79,90 €
ISBN 978-3-428-15795-2
available
71,90 €
ISBN 978-3-428-55795-0
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Price for libraries: 92,00 € [?]
95,90 €
ISBN 978-3-428-85795-1
available
Price for libraries: 122,00 € [?]

Description

The »Literaturwissenschaftliche Jahrbuch« (Yearbook of Literary Studies) was founded in 1926 by Günther Müller with the aim to publish both research and literary texts. The »Jahrbuch« was banned by the Nazis in 1939 and re-founded by the German scholar Hermann Kunisch in 1960; the new series has now grown to 60 volumes. The trans-disciplinary journal publishes articles on German, English and American literature, as well as literature in the Romance languages. Articles may be written in German or the languages of the respective fields. Each volume also comprises a substantial review section. Early career scholars are encouraged to submit their manuscripts.

The »Literaturwissenschaftliche Jahrbuch« is not restricted to any specific method or school. It focuses on texts and developments from the Middle Ages to the present. With a view to exploring the multilingual and transcultural dimension of the literatures involved, emphasis will be given to comparative approaches.

Overview

Aufsätze

Gesine Mierke
Zum Aufbruch der Frühmittelaltergermanistik

Danièle James-Raoul
La poétique du premier monologue amoureux de Lavine: éléments de versification (Énéas, v. 8082–8334)

Selena Rhinisperger
Erzählend erinnern. Erzählen als performativer Akt in der Crône Heinrichs von dem Türlin

Matthias Bürgel
»Se voues nous volés oïr et entendre, nous vos mosterrons par droite raison […] que vostre lois est noiens«. Franz von Assisi als Prediger vor Malik al-Kamil

Susanne Schul
Dye lewynne stalte groß iamer. Prozesse der Emotionalisierung zwischen Tieren und Menschen im spätmittelalterlichen Prosaepos Herzog Herpin

Florian Mehltretter
Herrscherlob als schöne Kunst betrachtet. Überlegungen zu Boiardo, Ariost und Josquin Desprez

Steffen Schneider
Urteil und Komödie in der italienischen Renaissance und in Giordano Brunos Candelaio

Christian Seebald
Vom Adamsspiel zur Adamsoper. Zu den Übergängen zwischen mittelalterlichem geistlichen Spiel und frühem deutschen Musiktheater am Beispiel der Hamburger Oper

Carmen Rivero
»Lope, Réactionnaire ou révolutionnaire ?« Fuenteovejuna face à l’Institution de la réligion chrétienne

Jan-Henrik Witthaus
Provecho e interés. El pensamiento económico entre las narrativas picarescas y la Ilustración. Aproximación a una historia conceptual continuada desde el Siglo de Oro hasta la Ilustración

Stefan Schreckenberg
Das ›Goldene Zeitalter‹ im modernen Spanien. Zur Wirkmächtigkeit und Problematik eines kulturellen und literarischen Kanons

Mirjam Haas und Leonie Kirchhoff
Genre Maketh Dog? Francis Coventry’s Pompey the Little and Virginia Woolf’s Flush

Angelika Zirker
Huckleberry Finn: Aktuelle Zensur eines Klassikers?

Nicolas Detering
Heroischer Fatalismus. Denkfiguren des ›Durchhaltens‹ von Nietzsche bis Seghers

Max Graff
Stimmungen, Spannungen, Visionen. Beobachtungen zur Kriegslyrik Wilhelm Klemms

Eduard R. Müller
Bajla Gelblung und Johannes Bobrowskis Gedicht BERICHT

Carsten Dutt
Phantasmatisches Erinnern als Dimension lyrischer Memoria. Zur Meditationsfunktion eines Gedichts von Günter Eich

Buchbesprechungen

Namen- und Werkregister (von Ulrich Barton)

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