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Literaturwissenschaftliches Jahrbuch

44. Band (2003)

2003. 430 S.
Available as
92,00 €
ISBN 978-3-428-11225-8
available
82,90 €
ISBN 978-3-428-51225-6
available
Price for libraries: 106,00 € [?]

Description

The Literaturwissenschaftliches Jahrbuch (Yearbook of Literary Studies) was founded in 1926 by Günther Müller with the aim to publish both research and literary texts. The Jahrbuch was banned by the Nazis in 1939 and re-founded by the German scholar Hermann Kunisch in 1960; the new series has now grown to more than 44 volumes. The trans-disciplinary journal publishes articles on German, English and American literature, as well as literature in the Romance languages. Articles may be written in German or the languages of the respective fields. Each volume also comprises a substantial review section. Early career scholars are encouraged to submit their manuscripts.

The Literaturwissenschaftliche Jahrbuch is not restricted to any specific method or school. It focuses on texts and developments from the Middle Ages to the present. With a view to exploring the multilingual and transcultural dimension of the literatures involved, emphasis will be given to comparative approaches.

Overview

Inhalt: P. G. Schmidt, Die Gegenwelt im Jenseits - R.-H. Steinmetz, Walthers Neuerungen im Minnesang und die Freundschaftsliteratur des 12. Jahrhunderts - W. G. Müller, Shakespeare and Renaissance Humanism - P. Goetsch, Regie als Thema in "Hamlet" - R. Spiller, Das Staunen der Anderen oder "... wenn das Herz sich zusammenzieht". Repräsentation, Macht und Alterität bei Lope de Vega und Calderón de la Barca - J.-C. Rebejkow, Quelques considérations sur l'appel au soulèvement dans la 3e édition de l'"Histoire des deux Indes" (1780) de l'abbé Raynal - W. G. Schmidt, "... in weinender Entzückung": Die Ästhetisierung der "joy of grief" bei Novalis - M. Pape, August von Platens "Klaglied Kaiser Otto des Dritten" (1834). Historisches Bild und ästhetischer Gehalt - K. Hölz, Musset und der Feuilletonismus. Erzählen wider die Norm in den "contes et nouvelles" - A. P. Frank, "Karolus magnus" in Amerika: Ein Beispiel für H. W. Longfellows Programm und Praxis einer amerikanischen Nationaldichtung nach deutschem Vorbild - L. Richer, Qu'est-ce qu'une capitale? Michelet face à Lyon - M. Pirro, Dramentheorien im Rahmen der deutschen neuklassischen Bewegung um die Jahrhundertwende - U. Erichsen, Klangchiffren und Schmetterlinge: Robert Schumann in Thomas Manns "Doktor Faustus"; eine Nachlese - V. Lecerf, "Une mémoire sans mémoire": Trauma und autofiktionale Identitätssuche im Werk Henri Raczymows - K. Benesch, Postmoderne als Drama: Don DeLillos tragikomisches Theaterstück "Valparaiso" - P. Hühn, Mimetic Desire: An Attempt to Explain the Plot Structure of Detective Fiction

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