Die Regulierung des Rideselling (Uber)

Personenbeförderungsrechtliche Analyse digitaler Beförderungsmodelle der Sharing Economy

The Regulation of Rideselling. Passenger Transportation Law Analysis of Digital Transportation Models of the Sharing Economy
2022. 658 S.
Available as
129,90 €
ISBN 978-3-428-18407-1
available
116,90 €
ISBN 978-3-428-58407-9
available
Price for libraries: 150,00 € [?]

Description

»The Regulation of Rideselling. Passenger Transportation Law Analysis of Digital Transportation Models of the Sharing Economy«: App-based intermediation of taxi-like transportation conflicts with passenger transportation law and has been subject of court prohibitions. In this context, the study examines the Regulation of Rideselling (Uber) as an example of the Sharing Economy. The examination shows that the PBefG is more receptive to digital models of transportation than the debate sometimes suggests, but that it still prevents the platforms from fully exploiting their potential for efficiency.

Overview

Einleitung
1. Grundlagen des Rideselling

Sharing Economy – Beförderungsmodell des Rideselling – Uber als Archetyp des Rideselling
2. Grundlagen der Regulierung
Begriff der Regulierung – Regulierung und Gesetzgebungslehre – Regulierung und Rechtsdogmatik – Bausteine einer »Regulatory Choice«
3. Personenbeförderungsrechtliche Analyse des Rideselling
Sachlicher Geltungsbereich des PBefG – Sicherheitsrechtliche Anforderungen – Verkehrswirtschaftliche Anforderungen
Fazit
Epilog: Die Regulierung digitaler Beförderungsmodelle der Sharing Economy nach dem Gesetz zur Modernisierung des Personenbeförderungsrechts vom 16. April 2021

Sachlicher Geltungsbereich des PBefG – Klimaschutz und Nachhaltigkeit – Bereitstellung von Mobilitätsdaten – Sicherheitsrechtliche Anforderungen – Verkehrswirtschaftliche Anforderungen – Bewertung
Literatur- und Stichwortverzeichnis

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